Συμβουλές πρός τον καταναλωτή

Τα παιχνίδια αποτελούν σημαντικά και αναγκαία μέσα για την σωστή ανάπτυξη των παιδιών. Για να τους διασφαλίσουμε τις καλύτερες εμπειρίες μέσα από αυτά θα πρέπει, πρώτα απ’ όλα, αυτά να είναι ασφαλή. Οι πιο κάτω 10 βασικές συμβουλές θα σας βοηθήσουν στις επιλογές σας.

  1. Επιλέγοντας ένα παιχνίδι, πάντοτε δείχνετε προτίμηση σε γνωστούς σας σοβαρούς προμηθευτές, που γνωρίζετε ότι νοιάζονται για την ασφάλεια των παιχνιδιών και σίγουρα αποδέχονται αλλαγές, αν χρειαστεί.
  2. Βεβαιώνεστε ότι τα παιχνίδια που αγοράζετε προέρχονται από σοβαρούς κατασκευαστές και μη συμβιβάζεστε με φθηνά αλλά αβέβαιης ασφάλειας παιχνίδια.
  3. Επιλέγετε παιχνίδια ανάλογα με την ηλικία, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες των παιδιών σας και διαβάζετε όλες τις οδηγίες καθώς και τις προειδοποιήσεις ασφάλειας πριν τη χρήση τους από τα παιδιά.
  4. Ποτέ μην αγοράζετε παιχνίδια που δεν φέρουν την ευρωπαϊκή σήμανση CE παρόλο που αυτή δεν αποτελεί απόλυτη διασφάλιση για την ασφάλεια.
  5. Μην αγοράζετε για μικρά παιδιά, ιδιαίτερα για ηλικίες κάτω των 36 μηνών, παιχνίδια με μικρά μέρη που τα παιδιά μπορούν να καταπιούν. Επίσης με μέρη αιχμηρά που μπορούν να πληγώσουν τα παιδιά.
  6. Μετά από την αγορά διαβάζετε και ακολουθείτε, μαζί με το παιδί σας τις οδηγίες συναρμολόγησης και χρήσης και φυλάξετε τις οδηγίες σε μέρος που να μπορείτε να τις ξαναβρείτε αν χρειαστεί.
  7. Δείξετε στα παιδιά σας πώς να χρησιμοποιούν τα καινούρια τους παιχνίδια και παρακολουθείστε τα όταν μόνα τους παίζουν με αυτά, ιδιαίτερα στα πρώτα στάδια.
  8. Αν θα αγοράσετε παιχνίδια εξωτερικού χώρου, όπως ποδηλατάκια, τροχοπέδιλα κλπ, αγοράζετε και κατάλληλα κράνη, επιγονατίδες κλπ, για προστασία των παιδιών από πιθανές πτώσεις.
  9. Αν τα παιχνίδια είναι μεγάλης διάρκειας, είναι καλά από καιρού εις καιρό να τα ελέγχετε αν εξακολουθούν να είναι σε ασφαλή κατάσταση για να συνεχίσουν τα παιδιά να τα χρησιμοποιούν χωρίς κίνδυνο τραυματισμού.
  10. Πάντοτε διακόπτετε τη χρήση ελαττωματικών παιχνιδιών και αναφέρετε αμέσως κάτι τέτοιο στον προμηθευτή από τον οποίο τα έχετε αγοράσει, επιστρέφοντας τα σ’ αυτόν.

Ο ζεστός καιρός άρχισε, το καλοκαίρι πλησιάζει και τα ντεπόζιτα μας, κυρίως αυτά που βρίσκονται στην οροφή, χρειάζεται φροντίδα. Μόνο έτσι θα μπορούμε να έχουμε το νερό που αποθηκεύουμε σ’ αυτά και χρησιμοποιούμε καθαρό και σε συνθήκες υγιεινές.

Τα ντεπόζιτα νερού για να διατηρούνται καθαρά πρέπει να καθαρίζονται όταν σε τακτά χρονικά διαστήματα και σίγουρα στην αρχή του καλοκαιριού, γιατί με τις ψηλές θερμοκρασίες μπορούν να αναπτυχθούν σ’ αυτά μύκητες, βακτηρίδια και άλλοι βλαβεροί οργανισμοί.

Επίσης ένας έλεγχος των ντεπόζιτων μας από κοντά, θα μας βοηθήσει να δούμε την κατάσταση τους. Αν έχουν σκουριασμένα μέρη, ή πέτρα, ή άλλες ακαθαρσίες που δεν καθαρίζουν με πλύσιμο, αυτά πρέπει να αντικαθίστανται με καινούργια.

Τα καπάκια των ντεπόζιτων πρέπει να κλείνουν καλά, ενδεχομένως με κάποιο λάστιχο, ούτως ώστε να μην εισχωρούν ανεπιθύμητα αντικείμενα στο νερό, όπως σκόνη, πουλιά, έντομα, τρωκτικά κ.ά.

Τα ντεπόζιτα νερού πρέπει να είναι τέτοιου μεγέθους ώστε το ίδιο νερό να μην είναι δυνατό να παραμένει σ’ αυτά για περισσότερες από 24 ώρες. Καλό είναι να μην αποθηκεύουμε μεγάλες ποσότητες νερού, ώστε το νερό να μένει αχρησιμοποίητο για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.

Σε περίπτωση που έχουμε δύο ντεπόζιτα ενωμένα μεταξύ τους, είναι σωστό η εισαγωγή του νερού να είναι στο πρώτο ντεπόζιτο και η έξοδος προς το σπίτι στο δεύτερο, για να βοηθιέται η κυκλοφορία.

Για μεγάλα ντεπόζιτα ύδρευσης περισσοτέρων σπιτιών η διαμερισμάτων που μένουν αχρησιμοποίητα για μεγάλα χρονικά διαστήματα (ίσως και μήνες), καλό είναι, να γίνεται από καιρού εις καιρό χλωρίωση του νερού και να ανοίγονται όλες οι βρύσες για μερικά λεπτά ώστε αυτό να εισχωρήσει στις διασωληνώσεις.

Το χλώριο όμως, σε υπερβολικές ποσότητες μπορεί να προκαλέσει οξείδωση στα μεταλλικά ντεπόζιτα ή ακόμα και προβλήματα στην υγεία μας, γι’ αυτό συστήνεται όπως οι χλωριώσεις γίνονται από εξειδικευμένα άτομα.

Γνωρίζετε ότι …

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν πρέπει να δαπανούν περισσότερη από μια ώρα την ημέρα σε βιντεοπαιχνίδια, στην τηλεόραση, ή στον υπολογιστή;

Τα παιδιά στη δημοτική εκπαίδευση δεν πρέπει να δαπανούν περισσότερο από δύο ώρες την ημέρα σε ηλεκτρονικές δραστηριότητες;

Γιατί συνιστάται η μείωση του χρόνου μπροστά στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή σε 1-2 ώρες την ημέρα;

Αν μειωθεί αυτός ο χρόνος σε μια με δύο ώρες την ημέρα, είναι πιθανόν τα παιδιά να σημειώσουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο και λιγότερο πιθανόν να αναπτύξουν βίαιη συμπεριφορά. Αντίθετα, είναι δυνατό να ασχοληθούν επωφελώς και περισσότερο με κοινωνικές δραστήριες και ασχολίες.

Απολαύστε οικογενειακές στιγμές αντί τηλεόραση!
5 σημεία για να μειώσετε το χρόνο μπροστά στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή.

1. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα πρόγραμμα τηλεθέασης.

Μπορείτε να κάνετε κανόνες για το πότε και για πόσο τα παιδιά μπορούν να βλέπουν τηλεόραση, όπως ποτέ να μη βλέπουν τηλεόραση πριν το σχολείο ή κάνοντας την κατ’ οίκον εργασία τους.

Μπορείτε να σχεδιάσετε ένα πλάνο το οποίο θα περιλαμβάνει και προγράμματα που αρέσουν στα παιδιά σας και να το ακολουθήσετε πιστά.

2. Εσείς και τα παιδιά σας μπορείτε να επιλέγετε ευχάριστες δραστηριότητες παρά να παρακολουθείτε τηλεόραση και να σερφάρετε στο διαδίκτυο ...

Μπορείτε να δημιουργήσετε μια λίστα από διασκεδαστικές εναλλακτικές δραστηριότητες που αντικαθιστούν τον τηλεοπτικό σας χρόνο, όπως για παράδειγμα διάβασμα βιβλίων, συζήτηση θεμάτων που ενδιαφέρουν, περιπάτους, εξωτερικά παιχνίδια, κολύμπι κλπ.

Μπορείτε να ενεργοποιήσετε το παιδί σας προσφέροντάς του για αντάλλαγμα μια ώρα τηλεθέασης για κάθε ώρα που ξοδεύει σε φυσική δραστηριότητα.

3. Προτρέψτε τα παιδιά σας να τρώνε μόνο υγιεινά φαγητά μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή.

Μπορείτε να αποφύγετε την κατανάλωση ανθυγιεινού φαγητού επιτρέποντας στα παιδιά σας να τρώνε μόνο λαχανικά και φρούτα μπροστά από την τηλεόραση ή τον υπολογιστή.

Γεύματα μπροστά στην τηλεόραση πρέπει να αποφεύγονται. Μπορείτε να μετατρέψετε την ώρα του γεύματος σε μια ευχάριστη οικογενειακή δραστηριότητα.

4. Μπορείτε να μειώσετε τις τηλεοράσεις και τους υπολογιστές που έχετε σπίτι.

Η ύπαρξη μεγαλύτερου αριθμού τηλεοράσεων ή υπολογιστών στο σπίτι δυσχεραίνει την εφαρμογή προγράμματος.
Τηλεοράσεις και υπολογιστές στα δωμάτια των παιδιών είναι ιδιαίτερα ζημιογόνα διότι είναι πολύ δυσκολότερο να ελέγξεις τον χρόνο παρακολούθησης και το περιεχόμενο παρακολούθησης, ενώ προωθούν την αποξένωση.

5. Μπορείτε να προσφέρετε στο παιδί σας ευχάριστες δραστηριότητες παρά να του επιτρέπετε να βρίσκεται αδρανής μπροστά από μια οθόνη.

Αν το παιδί σας έχει κάνει καλή δουλειά, όπως να μαζέψει τα παιχνίδια του, σας ζητάμε να αποφύγετε να το ανταμείψετε με τηλεοπτικό χρόνο. Αλλιώς ή τηλεόραση γίνεται ακόμη πιο σημαντική για το παιδί σας.

(Από το ερευνητικό πρόγραμμα «Μαθαίνοντας να ζω υγιεινά» του Ερευνητικού και Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου «Υγεία του Παιδιού» - www.ideficsstudy.eu)

Η Υπηρεσία Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών του Υπουργείου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, εν όψει των εορτών των Χριστουγέννων, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους στην αγορά και παράλληλα ενημερώνει τους καταναλωτές ανάλογα, με στόχο την αποτελεσματικότερη προστασία της υγείας και της ασφάλειας τους.

Σε αυτή της την προσπάθεια, βασικό κλειδί επιτυχίας, αποτελεί και η δική σας συμπεριφορά κατά την αγορά και τη χρήση διαφόρων προϊόντων. Γι’ αυτό το λόγο η Υπηρεσία επιθυμεί να σας πληροφορήσει και να σας επιστήσει την προσοχή για τα πιο κάτω προϊόντα, για τα οποία παρατηρείται αυξημένη ζήτηση κατά την περίοδο των Χριστουγέννων:

1. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Τα παιχνίδια που κυκλοφορούν στην αγορά πρέπει να είναι ασφαλή, ώστε να μην θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των χρηστών ή οποιουδήποτε άλλου προσώπου.

Σημάνσεις και Πληροφορίες
Τα παιχνίδια πρέπει να φέρουν: 
1) τη σήμανση CE, που αποτελεί τη δήλωση του κατασκευαστή, ή του εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου του, ότι το παιχνίδι συμμορφώνεται με όλες τις απαιτήσεις των σχετικών Ευρωπαϊκών Νόμων και Κανονισμών. 
2) το όνομα και τη διεύθυνση του κατασκευαστή, ή του εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου του, ή του εισαγωγέα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. 
3)  όπου χρειάζεται προειδοποιήσεις και ενδείξεις στην ελληνική γλώσσα για τα προληπτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται κατά τη χρήση τους όπως για:

  • ο ελάχιστο όριο ηλικίας
  • την ανάγκη επίβλεψης από ενήλικα,
  • το σωστό τρόπο συναρμολόγησης τους,
  • τους κινδύνους που δυνατό να εγκυμονεί η χρήση τους και τρόπους αποφυγής τους.
     

Συμβουλές
Πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί κατά τις αγορές παιχνιδιών που προορίζονται για παιδιά ηλικίας κάτω των τριών ετών. Επίσης πρέπει να αποφεύγετε την αγορά και να απομακρύνετε από τα παιδιά παιχνίδια που: 

  • δεν είναι κατάλληλα για την ηλικία τους.\
  • αποτελούνται από μικρά κομμάτια που μπορούν να αποσπαστούν από το παιχνίδι με πιθανότητα κατάποσης και πρόκλησης ασφυξίας και πνιγμού.
  • διαθέτουν κορδόνι που λόγω του μήκους του ενδέχεται να προκληθεί στραγγαλισμός.
  • παράγουν δυνατούς ήχους οι οποίοι μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα στην ακοή.
  • έχουν φθαρεί ή καταστραφεί και τα οποία μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο το παιδί λόγω αποσπώμενων αντικειμένων, αιχμηρών ακμών κλπ.

Γενικά, πρέπει να επιλέγετε προσεκτικά τα παιχνίδια που θα αγοράσετε και να λαμβάνετε υπόψη τις σημάνσεις καθώς και τις οδηγίες/προειδοποιήσεις.

2. ΚΕΡΙΑ
Τα κεριά είναι από τη φύση τους επικίνδυνα προϊόντα που μπορεί να αποτελέσουν αιτία πυρκαγιών με όλα τα συνεπακόλουθα. Για το λόγο αυτό η χρήση τους πρέπει να γίνεται πάντα με μεγάλη προσοχή.

Βασικές Οδηγίες Προφύλαξης
1) Τοποθετήστε τα κεριά σε όρθια θέση σε μια άκαυστη και σταθερή βάση.
2) Διαβάστε και ακολουθήστε προσεκτικά όλες τις οδηγίες του κατασκευαστή.
3) Μην αφήνετε αναμμένα κεριά χωρίς επιτήρηση.
4) Κρατήστε τα αναμμένα κεριά μακριά από:
     o εύφλεκτα αντικείμενα (χαρτιά, κουρτίνες, χαλιά κλπ.),
     o παιδιά και κατοικίδια ζώα,
     o ρεύματα αέρος.                   
5) Μην αφήνετε τα κεριά να καίγονται εντελώς.
6) Αφαιρέστε όλα τα υλικά της συσκευασίας πριν τα ανάψετε.
7) Μην μετακινείτε κεριά όταν είναι αναμμένα ή ζεστά.
8) Να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί με κεριά που περιέχουν υλικά που μπορεί να είναι εύφλεκτα.
9) Μην αγοράζετε κεριά τα οποία προσομοιάζουν κατά οποιοδήποτε τρόπο με τρόφιμα.

3. ΑΠΟΜΙΜΗΣΕΙΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Στην αγορά κυκλοφορούν πολλά προϊόντα τα οποία παρά το γεγονός ότι δεν είναι τρόφιμα έχουν σχήμα, όψη, μέγεθος κλπ. τέτοια ώστε ενδέχεται οι καταναλωτές και ιδίως τα παιδιά να τα εκλάβουν ως τρόφιμα και ως εκ τούτου να τα βάλουν στο στόμα, να τα γλείψουν ή να τα καταπιούν, πράγμα που ενδεχομένως συνεπάγεται κινδύνους όπως ασφυξία, δηλητηρίαση και πνιγμό.

Τα προϊόντα αυτά συνήθως έχουν μορφή φρούτων, γλυκών, ροφημάτων και άλλων τροφίμων και μπορεί να είναι κεριά, στολίδια, αφρόλουτρα, σβηστήρια, διακοσμητικά, λοσιόν σε μπουκάλι κλπ. Η εισαγωγή, παραγωγή και διάθεση τέτοιων προϊόντων απαγορεύεται.

4. ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΝΔΥΜΑΤΑ
Η παρουσία κορδονιών στα παιδικά ενδύματα δυνατόν να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς, ακόμη και θανάτους. Πολλά ατυχήματα έχουν καταγραφεί, κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων των παιδιών, από εγκλωβισμό των κορδονιών των ενδυμάτων σε τσουλήθρες, πόρτες, δέντρα και σε άλλα σημεία. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου ελαστικά κορδόνια τραβηχτήκαν και εκσφενδονίστηκαν προκαλώντας τραυματισμούς στο πρόσωπο και σε άλλα σημεία του σώματος.  

Έτσι, η Υπηρεσία μας, προς αποφυγή δυσάρεστων συμβάντων, σας συστήνει όπως όταν αγοράζετε παιδικά ενδύματα λαμβάνετε σοβαρά υπόψη τα πιο κάτω:

  1. να μην αγοράζετε ενδύματα που προορίζονται για παιδιά ηλικίας κάτω των 7 ετών, όταν αυτά φέρουν κορδόνια για λειτουργική χρήση ή ως διακοσμητικά στην περιοχή της κουκούλας ή του λαιμού. Για τα ενδύματα με κορδόνια που ήδη κατέχετε, αφαιρέστε τα κορδόνια ώστε αυτά να χρησιμοποιηθούν με ασφαλή τρόπο. 
  2. σε ενδύματα που προορίζονται για παιδιά ηλικίας 7-14 ετών, ελέγχετε πριν τα αγοράσετε ότι αυτά δε φέρουν κορδόνια κατασκευασμένα από ελαστικό, και ότι το μήκος των κορδονιών που εξέχουν σε κάθε άκρο δεν ξεπερνά τα 7,5 εκατοστά στην περιοχή της κουκούλας ή του λαιμού. Ακόμη, βεβαιωθείτε ότι τα κορδόνια είναι ραμμένα σε τουλάχιστο ένα σημείο (σε ίση απόσταση από τις εξόδους) ούτως ώστε όταν τραβηχτούν να μην μπορούν να βγουν ή να επιμηκυνθούν πέρα των 7,5 εκατοστών.

Η εισαγωγή, παραγωγή και διάθεση παιδικών ενδυμάτων που δε συμμορφώνονται με τις πιο πάνω υποδείξεις απαγορεύεται.
 

Το σύστημα RAPEX είναι ένα ευρωπαϊκό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ταχείας ανταλλαγής πληροφοριών για τα επικίνδυνα καταναλωτικά προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στις αγορές των άλλων κρατών που συμμετέχουν στο σύστημα. Κάθε Παρασκευή, δημοσιεύεται από την Επιτροπή, το εβδομαδιαίο ανακοινωθέν που περιλαμβάνει όλα τα επικίνδυνα προϊόντα που αναφερθήκαν από τις εθνικές αρχές επιτήρησης της αγοράς.  Την  ανακοίνωση αυτή, καθώς και άλλες πληροφορίες σχετικά με το σύστημα RAPEX μπορείτε να τα βρείτε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού (www.mcit.gov.cy) καθώς και στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης: http://ec.europa.eu/rapex

Επικοινωνία με την υπηρεσία
Η Υπηρεσία Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών σας εύχεται Καλές Γιορτές με Ασφάλεια και σας καλεί όπως είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί στις αγορές σας και  λαμβάνετε πάντοτε υπόψη τις οδηγίες της Υπηρεσίας. Επίσης προτρέπεστε, σε περίπτωση που κατέχετε προβληματικά προϊόντα, όπως σταματήσετε να τα χρησιμοποιείτε και να ενημερώσετε αμέσως την Υπηρεσία για τα πιθανά σημεία πώλησης τους στα τηλέφωνα:

  • Γραμμή Καταναλωτή 1429
  • Κεντρικά Γραφεία Λευκωσίας 22867169, 22867231 και 22867176
  • Επαρχιακό Γραφείο Λεμεσού 25819150 και 25819151
  • Επαρχιακό Γραφείο Πάφου 26804610 και 26804617
  • Επαρχιακό Γραφείο Λάρνακας/Αμμοχώστου 24816160

Για επιτυχημένες αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, οι καταναλωτές επιβάλλεται να κάνουν ΠΡΙΝ, ΚΑΤΑ και ΜΕΤΑ την αγορά τις πιο κάτω ενέργειες:
 
ΠΡΙΝ την Αγορά προϊόντος /Υπηρεσίας

Πριν προβείτε σε αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας, ενημερωθείτε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.

  • Αποφασίστε με βεβαιότητα και τεκμηριωμένα ότι χρειάζεστε να προβείτε στην αγορά
  • Γνωρίστε ακριβώς τι επιδιώκετε να αγοράσετε και τη σωστή χρήση
  • Ζητήστε, λάβετε και μελετήστε έντυπα και πληροφορίες από:
    • Τον προμηθευτή του προϊόντος ή της Υπηρεσίας,
    • προμηθευτές παρόμοιων προϊόντων,
    • συμπολίτες μας που τυχόν αγόρασαν παρόμοιο ή ίδιο προϊόν,
    • το διαδίκτυο
  • Όπου τούτο είναι δυνατόν, ζητήστε να το δοκιμάσετε
  • Ελέγξτε την τιμή στην οποία προσφέρεται και συγκρίνετε την με την οικονομική σας δυνατότητα για απόκτηση του.
  • Διερευνήστε και λάβετε σοβαρά υπόψη τυχόν χρηματοπιστωτικές διευκολύνσεις από πλευράς του προμηθευτή.
  • Δείξτε κάποια «δυσπιστία» στα όσα «καλά» σας λέγει ο πωλητής και κάντε διευκρινιστικές ερωτήσεις. 
  • Αποφασίστε ΕΣΕΙΣ και μόνον ΕΣΕΙΣ ότι τα χαρακτηριστικά της αγοράς σας συνάδουν και ανταποκρίνονται κατά ικανοποιητικό τρόπο με τις ανάγκες και τη χρήση που θα κάνετε.
  • Αποφασίστε ενσυνείδητα για την επιλογή του προμηθευτή, τον χρόνο αγοράς και διαπραγματευτείτε τον τρόπο αποπληρωμής.   

ΚΑΤΑ την Αγορά προϊόντος / Υπηρεσίας

Κατά τη διαπραγμάτευση αγοράς προϊόντος ή υπηρεσίας, θα πρέπει να έχετε υπόψη τα παρακάτω:

  • Να γνωρίζετε τα στοιχεία του προμηθευτή.
  • Τυχόν απορίες ή προβληματισμούς σας, ικανοποιήστε τους και όπου είναι δυνατόν, ζητήστε να επιθεωρήσετε ή και να δοκιμάσετε το προϊόν.
  • Υπολογίστε το συνολικό ύψος της τιμής λαμβάνοντας υπόψη τυχόν επιπρόσθετες επιβαρύνσεις, που αφορούν τη χρήση, συναρμολόγηση, εγκατάσταση, μεταφορά, ανέβασμα, συντήρηση κλπ. Να θυμάστε ότι η τιμή θα πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους φόρους, συμπεριλαμβανόμενου του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
  • Τρόπος αποπληρωμής π.χ. πιστωτικές κάρτες, επιταγές, ανταλλαγή προϊόντων ή διευκολύνσεων μέσω χρηματοπιστωτικών οργανισμών ή άλλως πως.
  • Όπου απαιτούνται σημάνσεις, βεβαιωθείτε ότι είναι κατάλληλα γραμμένες π.χ. στοιχεία παραγωγού / προμηθευτή, σήμανση CE, οδηγίες ασφάλειας και χρήσης, βάρος, διαστάσεις, ειδικές προειδοποιήσεις πριν, κατά και μετά την αγορά, οδηγίες ή στοιχεία που πρέπει να φυλαχτούν για μελλοντική χρήση, όλα στην Ελληνική γλώσσα κ.λπ.
  • Μελετήστε σχολαστικά, σε δικό σας χρόνο, και κατά το δυνατόν μακριά από την παρουσία πωλητών / προμηθευτών. έγγραφα που σας παρουσιάζονται. και αποφύγετε βεβιασμένη δέσμευση ή αγορά εκτός αν εσείς το έχετε αποφασίσει.
  • Για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων / υπηρεσιών, η πώληση των οποίων γίνεται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, έχετε το δικαίωμα υπαναχώρησης δηλαδή ακύρωσης της σύμβασης που τυχόν έχετε συνάψει, μέσα σε καθορισμένο χρονικό πλαίσιο. Τέτοιες είναι οι πωλήσεις από πόρτα σε πόρτα, από απόσταση, χρονομεριστική μίσθωση (time sharing) κ.ά.
  • Κρατάτε και φυλάσσετε αντίγραφα στοιχείων που αποδεχτήκατε ή υπογράψατε όπως τιμολόγια, συμβόλαια, χρηματοπιστωτική εξασφάλιση, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, εγγυήσεις, συντηρήσεις, προγράμματα υποστήριξης, έντυπα χρήσης κ.ά.
  • Βεβαιωθείτε ότι οι οδηγίες ασφαλούς χρήσης των προϊόντων που αγοράζετε είναι  γραμμένες και στην Ελληνική γλώσσα. Σε αντίθετη περίπτωση, ΜΗΝ αποδεχθείτε το προϊόν.
  • Όταν το προϊόν σας παραδίδεται σε χρόνο μεταγενέστερο της παραγγελίας, ή τμηματικά, αν έτσι έχει συμφωνηθεί, επιθεωρήστε το προσεκτικά. Στην περίπτωση που δεν ανταποκρίνεται στα συμφωνηθέντα, ενημερώστε άμεσα τον προμηθευτή σας, ΜΗΝ το αποδεχθείτε και ΜΗΝ το παραλάβετε.

ΜΕΤΑ την αγορά προϊόντος / υπηρεσίας

Μετά την αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας και αφού ακολουθήσετε τυχόν Οδηγίες που αφορούν το προϊόν, βεβαιωθείτε ότι τούτο ανταποκρίνεται στην περιγραφή του και στα συμφωνηθέντα.
Διαβάστε, κατανοήστε και εφαρμόστε τις οδηγίες που το συνοδεύουν Ιγια προϊόντα: συναρμολόγηση, χρήση, συντήρηση, Φύλαξη - για υπηρεσίες: προγράμματα, εγγυήσεις, όροι, εξασφαλίσεις, άτομα επικοινωνίας κ.ο.κ.
Φυλάξετε όλα τα στοιχεία που σας δόθηκαν για μελλοντική αναφορά.

Προϊόντα / υπηρεσίες που δεν ανταποκρίνονται στην περιγραφή τους

Όταν αγοράσετε προϊόν ή σας προσφερθεί υπηρεσία που δεν ανταποκρίνεται στη σχετική περιγραφή ή στα συμφωνηθέντα, τότε ενημερώστε κατάλληλα τον προμηθευτή σας. Αποφύγετε αντιπαράθεση ή διαπληκτισμό και διατυπώστε με σαφήνεια την απαίτηση σας. Όταν προβλέπεται δικαίωμα υπαναχώρησης, και το επιθυμείτε, εξασκήστε το.

Ελαττωματικά προϊόντα / υπηρεσίες

Σε περίπτωση που προϊόν, κατά τη συνηθισμένη και προβλεπτή χρήση του παρουσιάζει οποιαδήποτε δυσλειτουργία (παραμόρφωση, ασυνήθιστους θορύβους, μυρωδιές, αναθυμιάσεις, οξείδωση, αστάθεια, απόσπαση μερών κ.ά.), σταματήστε τη χρήση του και ενημερώστε κατάλληλα τον προμηθευτή σας ή/και ενημερώστε μας.
Αν κατά την χρήση προϊόντος ή την εφαρμογή υπηρεσίας υποψιάζεστε ή διαπιστώνετε πρόβλημα στην υγεία σας ή άλλου ατόμου ή εκτίθεστε σε κίνδυνο που λογικά δεν αναμένεται ή δεν σας έχουν δοθεί επαρκείς και κατανοητές οδηγίες, τότε διακόψτε τη χρήση και ενημερώστε σχετικά τον προμηθευτή της και την οργάνωση μας.

Στο νέο ευρωπαϊκό περιβάλλον όπως έχει διαμορφωθεί με την ελεύθερη διακίνηση των πολιτών στα κράτη-μέλη και της ελεύθερης κυκλοφορίας και ταξιδιωτικής μετακίνησης, ολοένα και περισσότεροι πολίτες ταξιδεύουν κάθε χρόνο εντός της Ένωσης, για τουρισμό, για να επισκεφθούν συγγενείς και φίλους, για επαγγελματικούς λόγους ή για σκοπούς επιμόρφωσης.  Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς στις αεροπορικές μεταφορές που οδηγεί σε μείωση των αεροπορικών ναύλων, σε αύξηση της δυνατότητας επιλογής αερομεταφορέα και σε βελτίωση των υπηρεσιών για τους επιβάτες.

Όπως εύστοχα υπογράμμισε ο Jacques Barrot, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για τις μεταφορές, «η πρόσβαση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές πρέπει να συνοδεύεται από καλύτερη προστασία των δικαιωμάτων τους. Για τους ευρωπαίους πολίτες, αυτό αποτελεί ένα συγκεκριμένο παράδειγμα σε ό,τι αφορά τα οφέλη που έχει η καθημερινή τους ζωή. Η ανταγωνιστικότητα και ο ανταγωνισμός συμβαδίζουν με την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των επιβατών». 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση με τον Κανονισμό 261/2004 της 11ης Φεβρουαρίου 2004, θέσπισε ένα σύνολο δικαιωμάτων για να διασφαλίσει την ορθή αντιμετώπιση των επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς, σε προγραμματισμένες και ναυλωμένες πτήσεις από αερολιμένα κράτους μέλους ή προς αερολιμένα κράτους μέλους της Ε.Ε., εφόσον η πτήση εκτελείται από αεροπορική εταιρεία της Ε.Ε.

Τα βασικότερα δικαιώματα όπως κατοχυρώνονται από την υφιστάμενη Ευρωπαϊκή νομοθεσία συνοψίζονται ως ακολούθως:

1. Άρνηση Επιβίβασης

Όταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρεία οφείλει, καταρχάς, να ζητήσει εθελοντές για να παραιτηθούν από τις θέσεις τους, προσφέροντας τους άλλα οφέλη, όπως η δυνατότητα επιλογής μεταξύ της επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου ( με δωρεάν πτήση προς το αρχικό σημείο αναχώρησης, όπου αυτό ισχύει) και της εξασφάλισης εναλλακτικού τρόπου μετάβασης στον τελικό προορισμό. Οι υπόλοιποι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση ως ακολούθως:

  • 250 ευρώ για πτήσεις κάτω από 1500χλμ.,
  • 400 ευρώ για πτήσεις μεγαλύτερης απόστασης στο εσωτερικό της Ε.Ε.,
  • 400 ευρώ για άλλες πτήσεις μεταξύ 1500χλμ. και 3000χλμ.,
  • 600 ευρώ για πτήσεις πάνω από 3500χλμ., εκτός Ε.Ε.


2. Ματαίωση

Σε περιπτώσεις ματαίωσης της πτήσης, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να εξασφαλίσει στους ταξιδιώτες:

  • Επιλογή επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου (με δωρεάν πτήση προς το αρχικό σημείο αναχώρησης όπου αυτό ισχύει) ή εναλλακτική δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό προορισμό.
  • Γεύματα και αναψυκτικά, μεταφορά και διαμονή σε ξενοδοχείο (όταν απαιτείται) και επικοινωνιακές διευκολύνσεις.
  • Αποζημίωση (όπως στην περίπτωση άρνησης επιβίβασης), εκτός και αν έχει γίνει έγκαιρη ενημέρωση και έχει δοθεί στους επιβάτες εναλλακτική λύση-πτήση που χρονικά δεν απέχει σημαντικά από την ακυρωθείσα πτήση.

3. Καθυστέρηση Πτήσης

Όταν η αεροπορική εταιρεία προβλέπει καθυστέρηση της πτήσης:

  • Δύο (2) ή περισσότερων ωρών για πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μέχρι και 1500χλμ.,
  • Τριών (3) ή περισσότερων ωρών για ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1500χλμ. και όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1500-3500 χλμ.,
  • Τεσσάρων (4) ή περισσότερων ωρών για πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μεγαλύτερη των 3500 χλμ. εκτός ΕΕ.

οφείλει να παρέχει στους επιβάτες γεύματα και αναψυκτικά, μεταφορά και κατάλυμα σε ξενοδοχείο (αν η πτήση αναχωρεί την επόμενη ημέρα) και επικοινωνιακές διευκολύνσεις. Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρεία έχει επίσης τη υποχρέωση να προσφέρει επιστροφή του πλήρους αντίτιμου του εισιτηρίου εντός 7 ημερών ή πτήση επιστροφής στο αρχικό σημείο αναχώρησης το συντομότερο δυνατό.

Οι αεροπορικές εταιρείες εξαιρούνται της υποχρέωσης αποζημίωσης μόνο στις περιπτώσεις που προκύπτουν «έκτακτες περιστάσεις», όπου για απρόβλεπτους λόγους, εκτός του δικού τους ελέγχου, δεν είναι σε θέση να αποτρέψουν την πρόκληση ανωμαλίας στην εκτέλεση της πτήσης (π.χ. λόγοι ασφάλειας, απροειδοποίητες απεργίες κλπ). Όμως ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν υποχρέωση να παρέχουν πληροφόρηση και φροντίδα στους επιβάτες.

Οι επιβάτες που ταξιδεύουν αεροπορικώς έχουν επίσης δικαίωμα αποζημίωσης σε περίπτωση καταστροφής, απώλειας, φθοράς ή καθυστέρησης των αποσκευών τους, καθώς και σε περιπτώσεις θανάτου ή τραυματισμού με υπαιτιότητα του αερομεταφορέα.

Επιπρόσθετα των πιο πάνω, οι επιβάτες που ταξιδεύουν αεροπορικώς σε οργανωμένα ταξίδια μπορούν να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από τον ταξιδιωτικό πράκτορα, εφόσον ο τελευταίος δεν είναι σε θέση να παρέχει τις συμφωνηθείσες υπηρεσίες.

Τα προαναφερόμενα δικαιώματα των επιβατών καθορίζονται είτε άμεσα από τις ρυθμίσεις της νομοθεσίας της Ε.Ε. ή από τις ρυθμίσεις της εθνικής νομοθεσίας, οι οποίες θεσπίζονται κατ’ εκτέλεση των οδηγιών της Ε.Ε. Οι αεροπορικές εταιρείες, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες, οι διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών και όλες οι άλλες επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην παροχή των υπηρεσιών αεροπορικής μεταφοράς οφείλουν κατά συνέπεια να τις τηρούν.

Εξασφάλιση Δικαιωμάτων των Επιβατών

  • Σε περίπτωση που ο επιβάτης πιστεύει ότι έχουν καταπατηθεί τα δικαιώματα του ή δεν έχει ικανοποιηθεί πλήρως, οφείλει να το γνωστοποιήσει στην αεροπορική εταιρεία ή στο διοργανωτή των οργανωμένων διακοπών.
  • Εάν το αίτημα του δεν ικανοποιηθεί, ο επιβάτης μπορεί να συμβουλευτεί το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου (ΕΚΚ Κύπρου) στο τηλέφωνο +357 22867177 ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ecccyprus@mcit.gov.cy
  • Εάν ο επιβάτης πιστεύει ότι δεν τηρήθηκε η νομοθεσία, πρέπει ο/η ίδιος να ενημερώσει σχετικά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στο τηλέφωνο +357 22404152 ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο director@dca.mcw.gov.cy
  • Όταν επιβάτης υποστεί ζημιά από μη τήρηση της κοινοτικής νομοθεσίας, μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο άσκησης ιδιωτικής αγωγής στα εθνικά δικαστήρια.

Τι είναι η  βιώσιμη κατανάλωση

Βιώσιμη κατανάλωση είναι η υπεύθυνη χρήση αγαθών και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις βασικές και απαραίτητες ανθρώπινες ανάγκες και η οποία ελαχιστοποιεί τη σπατάλη των φυσικών πόρων του πλανήτη.

Ο άνθρωπος επί δεκαετίες φέρθηκε αλόγιστα και επιβάρυνε τον πλανήτη. Η καταναλωτική κοινωνία που διαμορφώθηκε, ιδίως τον 20ο αιώνα, οδήγησε σε υπερκατανάλωση ενέργειας και φυσικών πόρων, καθώς και σε παραγωγή υπερβολικών ποσοτήτων απορριμμάτων / αποβλήτων.

Ως καταναλωτές έχουμε ευθύνη να αντιστρέψουμε την καταστροφική πορεία υποβάθμισης του περιβάλλοντος που οδηγεί σε υποβάθμιση της ποιότητας ζωής μας και με τη σωστή στάση μας να προωθήσουμε τη βιώσιμη κατανάλωση.

Δέκα συμβουλές για υπεύθυνη βιώσιμη  καταναλωτική συμπεριφορά

  1. Προσπαθώ να καταναλώνω όσα πραγματικά χρειάζομαι. Καλύπτω τις ανάγκες και τις επιθυμίες μου, χωρίς υπερβολές.
  2. Κάνω έρευνα αγοράς έχοντας πάντα στο μυαλό μου τις αρχές της βιώσιμης κατανάλωσης.
  3. Καταναλώνω σήμερα, αλλά σκέφτομαι και το αύριο. Το μέλλον το δικό μου και κυρίως των παιδιών μου.
  4. Ότι μου περισσεύει, πριν το πετάξω, σκέφτομαι μήπως το χρειάζεται κάποιος άλλος.
  5. Δεν σπαταλώ ενέργεια και φυσικά αγαθά που χρειαζόμαστε όλοι. Στην καθημερινή μου ζωή, θυμάμαι πάντα ότι το ηλεκτρικό ρεύμα, τα καύσιμα και το νερό είναι πολύτιμα.
  6. Σέβομαι το φυσικό περιβάλλον και αποφεύγω υπηρεσίες και προϊόντα που το επιβαρύνουν.
  7. Παράγω όσο λιγότερα σκουπίδια μπορώ. Δεν τα πετάω όπου με βολεύει, αλλά όπου πρέπει.
  8. Δεν ξεχνώ να κάνω ανακύκλωση.
  9. Στις καθημερινές μετακινήσεις μου επιβαρύνω όσο γίνεται λιγότερο το περιβάλλον.
  10. Τηρώ πάντα αυτές τις αρχές μου, γιατί έτσι σέβομαι τον εαυτό μου. Επιβραβεύω τους παραγωγούς που βλέπω ότι τηρούν αρχές, γιατί έτσι δείχνουν ότι σέβονται την κοινωνία μας.
  • Τα τρόφιμα είναι πηγή ζωής αλλά μπορεί να μετατραπούν και σε πηγή ασθενειών με απρόβλεπτες συνέπειες στην υγεία σου και των δικών σου.
  • Με τον όρο Ασφάλεια Τροφίμων εννοούμε τις συνθήκες και διαδικασίες που λαμβάνονται για την διατήρηση της ποιότητας στην παραγωγή, συντήρηση και φύλαξη των τροφίμων με σκοπό την αποφυγή δυσάρεστων εξελίξεων στην υγεία μας.
  • Γενικά τα τρόφιμα μπορεί να μολυνθούν για διάφορους λόγους και με διάφορους τρόπους. Μερικά τρόφιμα μπορεί να φέρουν μικρόβια και παράσιτα πριν καν τα χρησιμοποιήσουμε, όπως κόκκινα κρέατα, πουλερικά, ψάρια, οστρακοειδή, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα κ.ά.
  • Κάθε χρόνο σχεδόν 1 στους 10 ανθρώπους στον τόπο μας παθαίνουν τροφική δηλητηρίαση.
  • Για τις τροφικές δηλητηριάσεις σχεδόν εξολοκλήρου ευθύνεται ο ανθρώπινος παράγοντας.
  • Επιμολύνσεις μπορεί να συμβούν κατά την διάρκεια μιας κάποιας διαδικασίας χειρισμού των τροφίμων από τον ανθρώπινο παράγοντα.
  • Οι κακές υγειονομικές συνθήκες στην ετοιμασία και διάθεση των διά τροφίμων, ποτών και γενικά προϊόντων διατροφής ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τις τροφικές δηλητηριάσεις.
  • Ο πιο βασικός παράγοντας στην πρόληψη και αποφυγή τροφικών δηλητηριάσεων είναι ο ανθρώπινος. Οποιαδήποτε μορφή τροφικής δηλητηρίασης μπορεί να αποφευχθεί εφαρμόζοντας απλά τους βασικούς κανόνες υγιεινής παρασκευής, φύλαξης και γενικά της ασφάλειας τροφίμων.
  1. Πλένετε πάντοτε καλά τα χέρια πριν και μετά το την επαφή με τρόφιμα. Ιδιαίτερα μετά την χρήση της τουαλέτας, μετά την επαφή με ζώα και άλλους χώρους που μπορεί να φωλιάζουν μικρόβια.
  2. Ξεπλένετε καλά με σαπούνι και ζεστό νερό τα ειδικά σανιδάκια που χρησιμοποιείτε κατά την ετοιμασία κάθε είδους τροφής και σίγουρα πριν από την επόμενη χρήση.
  3. Φοράτε γάντια μιας χρήσης, ή αποφεύγετε την ετοιμασία φαγητού αν έχετε πληγές στα χέρια σας.
  4. Χρησιμοποιείτε το κάθε είδος τροφίμου από μόνο του. Πλένετε τα χέρια σας και όλα τα μαγειρικά σκεύη μετά από επαφή με κρέας, πουλερικά, θαλασσινά, κτλ.
  5. Μαγειρεύετε τα σε κανονικές θερμοκρασίες (μεταξύ 160 και 180 βαθμών, τα ψάρια στους 140).
  6. Φαγητά που μένουν να φυλάγονται το συντομότερο στο ψυγείο.
  7. Φαγητά που φυλάγονται στο ψυγείο ζεσταίνονται τουλάχιστο στους 165 βαθμούς πριν τα φάμε.
  8. Τοποθετήστε τα τρόφιμα και φαγητά που αγοράσετε το συντομότερο στο ψυγείο. Κρέας, πουλερικά και ψάρια τα οποία δεν θα τα χρησιμοποιήσετε σε 1-2 ημέρες πρέπει να μπουν στην κατάψυξη. Μη μαγειρεύετε κρέατα, πουλερικά και ψάρια που μένουν στο ψυγείο πάνω από 1-2 ημέρες.
  9. Βγάλτε τα είδη τροφίμων από το ψυγείο μόνο όταν θα τα χρησιμοποιήσετε.
  10. Όταν αγοράζετε έτοιμα τρόφιμα ελέγχετε πάντα στη συσκευασία την ημερομηνία λήξης και την ένδειξη ελέγχου καταλληλότητας.
  11. Μην αγοράζετε έτοιμα τρόφιμα και φαγητά που έχουν σπασμένα ή ανοιγμένα πακέτα ή φουσκωμένα πακέτα και κουτιά και σίγουρα άσχημη μυρωδιά ή/και γεύση.
  12. Βεβαιώνεστε ότι στο μέρος απ’ όπου αγοράζετε τρόφιμα υπάρχει αναρτημένο πιστοποιητικό καταλληλότητας και ελέγχου τροφίμων από τις Υγειονομικές Υπηρεσίες.